fbpx
Nedelja, 21 Aprila, 2024

Nemačke mašinovođe ponovo zaustavile saobraćaj

Nemačke mašinovođe su ponovo zaustavile železnički saobraćaj tražeći kraće radno vreme i povećanje plata i započele šestodnevni štrajk koji bi zemlju mogao da košta i do milijarde evra dnevno.

Nemačka <euractiv.mondo.rs/tag14/Nemacka/1>se priprema za opšti poremećaj železničkih usluga nakon što su železnički radnici počeli rekordni šestodnevni štrajk, koji će prouzrokovati haos u planovima putovanja, opteretiti lanac snabdevanja i naneti novi udarac ekonomiji.

Ovo je drugi put ovog meseca da su članovi GDL sindikata (sindikat železnički radnika) Nemačke stupili na štrajk u tekućem sporu oko plata sa nacionalnom železničkom kompanijom “Deutsche Bahn”.

Kako je najavljeno, ovo će prouzrokovati kašnjenja i otkazivanja na dugim relacijama, ali i regionalnim i gradskim do ponedeljka. Transport terete će se, takođe, suočiti s “znatnim ograničenjima”.

Najduža industrijska akcija u 30-godišnjoj istoriji nemačke železnice dodatno će pritisnuti ogroman proizvodni sektor Nemačke <euractiv.mondo.rs/ekonomija/a5778/Nemacki-poslovni-model-pokazao-da-ima-slabosti.html>, koji već ima problema s visokim troškovima energije, kašnjenjima u lancu snabdevanja, povišenim kamatnim stopama i slabom domaćom i stranom potražnjom.

Industrijska proizvodnja smanjena je za dva odsto prošle godine, saopštila je statistička kancelarija zemlje prošle nedelje. To je bio značajan teret za ekonomiju <euractiv.mondo.rs/poljoprivreda/a5813/Nemacki-poljoprivrednici-najavljuju-nove-proteste-koji-su-zahtevi.html> uopšte, s bruto domaćim proizvodom koji je pao za 0,3 odsto u 2023. godini, verovatno najslabijim performansom među velikim zemljama Evrope.

Prema rečima glavnog ekonomiste jedne od najvećih nemačkih banaka Commerzbanka Joerga Kramera, iako najnovija poremećaj može koštati sektor transporta “svega” 30 miliona evra (32,6 miliona dolara) dnevno, troškovi će biti mnogo veći “ako fabrike moraju da smanje proizvodnju zbog nedostatka snabdevanja”.

Štrajk i nervoza javnosti šteti “već umrljanom ugledu Nemačke kao poslovnog mesta”, dodao je on.

Poslovni subjekti su se trudili da pronađu alternativna rešenja, ali iz industrije su već upozorili da ova rešenja neće potpuno nadoknaditi poremećaje, koji se podudaraju sa blokadama uzrokovanim napadima na brodove u Crvenom moru, jednoj od glavnih trgovinskih ruta na svetu.

Štrajk predstavlja “veliki logistički izazov <euractiv.mondo.rs/drustvo/a5689/Kako-se-odvija-zivot-u-Nemackoj-tokom-blokade-ispovest-Srbina.html>” za hemijski i farmaceutski sektor, rekao je CNN-u Nemački hemijski industrijski savez.

“Železnice su vrlo važne za logistiku industrije kada je reč o snabdevanju sirovinama, i transportu međuproizvoda i gotovih proizvoda”, dodao je trgovinski savez, čije kompanije-članice zapošljavaju gotovo 550.000 ljudi.

Značajan deo od 16.000 vozila proizvedenih u Nemačkoj svakog radnog dana takođe se prevozi železnicom, prema Nemačkom udruženju automobilske industrije, koje je upozorilo da će poremećaji preći granice Nemačke.

“Kratkoročno prebacivanje sa železnice na put je izuzetno teško. Tekući spor oko plata nanosi štetu Nemačkoj kao poslovnom mestu. Apelujemo na sve uključene strane da se brzo vrate pregovaračkom stolu i pronađu rešenje”, rekao je portparol.

Isto tako, u utorak je portparol “Deutsche Bahn-a” Anja Broker pozvala železnički sindikat GDL da “pregovara i pronađe kompromise”.

“Sada je sve na stolu”, rekla je ona, uključujući i “velikodušnu ponudu” povećanja plata do 13 odsto i smanjenje radnog vremena.

Trenutna ponuda “Deutsche Bahn-a” uključuje stepenasto povećanje plata: 4,8 odsto biće primenjeno u avgustu, zatim dodatnih pet odsto u aprilu 2025. Zatim, u januaru 2026, zaposleni bi mogli izabrati da smanje svoje nedeljno radno vreme na 37 sati uz istu platu ili se odluče za dodatno povećanje plate od 2,7 odsto.

GDL je odbio tu ponudu. Sindikat želi smanjenje radnog vremena sa 38 na 35 sati nedeljno bez smanjenja plate. Takođe je zatražio povećanje plate od 555 evra mesečno i jednokratni bonus od 3.000 evra za nadoknadu inflacije.

“Trećom i navodno poboljšanom ponudom, ‘Deutsche Bahn’ je ponovo pokazao da nastavlja sa svojom dosadašnjom odbijajućom i konfrontacionom linijom – bez naznake spremnosti za postizanje sporazuma”, rekao je predsednik sindikata Claus Weselsky.

Lanac snabdevanja Nemačke već ima problema zbog krize u Crvenom moru. Ranije ovog meseca, Tesla je saopštio da će obustaviti proizvodnju u svojoj ogromnoj fabrici kod Berlina na dve nedelje od 29. januara jer su napadi na kontejnerske brodove duž ključnog trgovinskog puta odložili isporuku komponenti.

U najgorem scenariju, šteta od železničkog štrajka mogla bi iznositi jednu milijardu evra ili manje od jednog procenta godišnjeg bruto domaćeg proizvoda Nemačke, uzimajući u obzir postojeći pritisak na lance snabdevanja, rekao je Michael Groemling, šef makroekonomske istraživačke jedinice u Kölner Institutu za ekonomska istraživanja.

Podsetimo, sindikat je početkom januara obustavio rad na tri dana <euractiv.mondo.rs/ekonomija/a5609/Masinovodje-i-vozaci-pokrecu-strajk-u-Nemackoj.html> dok je prošle godine dva puta obustavljao na po 24 sata, piše AP.

Povezani članci

Najnoviji članci