fbpx
Sreda, 17 Aprila, 2024

Zbog štrajkova širom Evrope letovi bez reda letenja

Evropske avio-kompanije suočavaju se sa brojnim štrajkovima svojih zaposlenih koji izazivaju opšti haos na aerodromima širom Starog kontinenta.

Iako problem nije nov, sada se posebno ističu uslovi rada za zemaljsko osoblje, koji su pogoršani usled brzog oporavka turizma nakon ublažavanja ograničenja kovid 19, što je doveo do naglog porasta broja putnika u vazdušnom saobraćaju ali i nedostatka osoblja.

Zaposleni na aerodromima i avio-kompanijama su se već borili sa niskim platama i ugovorima sa “nultim radnim vremenom”, ali je pandemija bila varnica koja je sve ovo pokrenula.

“U zemljama poput Belgije, Španije i Italije, gde ima mnogo štrajkova, zaposleni su stavljeni na ‘kovid ugovore’ i smanjene su im plate. Mnogi su otpušteni, pa sada postoji veliki nedostatak osoblja na aerodromima. Oni koji su ostali prinuđeni su da rade više i u mnogim slučajevima za manje plate zbog tih ugovora koji su i dalje obavezujući I, uglavnom, traju do 2024“, izjavio je predstavnik sektora avijacije u Evropskoj federaciji transportnih radnika.

Kabinsko osoblje Ryanair-a, zemaljsko osoblje Lufthanse i zaposleni u EasyJet-u naveli su niske plate kao razlog za štrajk. Problemi Ryanair-a počeli su pre kovid krize i još uvek nisu rešeni. Predstavnica sindikata Union Sindical Obrera kaže da kabinsko osoblje Ryanair-a u Španiji poziva kompaniju da poštuje ugovore od 2019.

„Ranije smo imali ugovore po irskom zakonu, ali je 2019. Raynair potpisao sporazum da se svi ugovori usklade sa španskim zakonom. Oni su implementirali samo delove koje žele. Sindikat traži od avio-kompanije da se u potpunosti  ugovori  o radu prilagode zakonu Španije, uključujući i klauzulu da radnik dobija 30 dana godišnjeg odmora, 14 državnih praznika godišnje i dve dodatne plate koje većina španskih radnika prima godišnje. Sindikat, takođe, poziva da se otpušteni zbog prethodnog štrajka vrate na posao”, izjavila je predstavnica sindikata.

Odustajanje od kovid ugovora primoralo je kompanije da počnu pregovore, ali još uvek nije mnogo toga rešeno. Verovatno će osoblje aerodroma nastaviti sa štrajkovima tokom leta. Letnji raspored će trajati najmanje do sredine septembra, a pritisak će i dalje biti prisutan na radnicima. Piloti EasyJeta u Španiji već su najavili da će štrajkovati devet dana u avgustu zbog niskih plata i uslova rada.

U Portugaliji, vazduhoplovno osoblje operatera ANA planiralo je štrajk od 19. do 21. Avgusta, sa zahtevom za povećanje plata, što ce izazvati ozbiljne poremećaje na glavnim aerodromima, uključujući Lisabon, Porto i Faro. Sa Rajanerom nije postignut dogovor, a pretnje radnicima istragom i otkazima sve su učestalije.

Štrajk upozorenja nemačke Lufthanse krajem jula okončan je dogovorom sa menadžmentom. Dok su trajali pregovori o platama, Sindikat uslužnih delatnosti Verdi pozvao je oko 20.000 članova zemaljskog osoblja na jednodnevni štrajk upozorenja, zbog čega je otkazano gotovo hiljadu letova. Nakon treće runde pregovora potpisan je sporazum o fiksnom povećanju plate od 200 evra mesečno. Dodatno povećanje od 2,5 odsto, ili najmanje 125 evra mesečno, primenjivaće se od 1. januara sledeće godine, nakon čega će uslediti dodatnih 2,5 odsto od 1. jula 2023.

„Ovo je dobar rezultat, što znači mesečno povećanje od najmanje 377 do 498 evra u svim grupama zaposlenih.To će značiti veća povećanja za osoblje sa nižim primanjima i manja za radnike sa višim primanjima”, kaže zamenica predsednika nemačkog sindikata Verdi.

Lufthansa ističe da bi sporazum mogao da znači povećanje bruto osnovne plate od 8,3 odsto za radnike koji zarađuju 6.500 evra mesečno i za 19,2 odsto za one koji zarađuju 2.000 evra. Takođe, za radnike sa nižim primanjima, satnica će od 1. oktobra biti 13 evra, što je iznad zakonskog minimuma od 12 evra. Sindikat je prvobitno zahtevao povećanje plata za 9,5 odsto za zemaljsko osoblje.

Povezani članci

Najnoviji članci