fbpx
Nedelja, 14 Aprila, 2024

KRAGUJEVAČKI SINDIKALCI SUMNJAJU DA FIJAT ODLAZI IZ SRBIJE ZBOG SLANJA RADNIKA NA RAD U SLOVAČKU

Savez samostalnih sindikata Kragujevac smatra da slanje radnika Fijat Krajsler automobila Srbija (FCA) na rad u Slovačku znači da ova fabrika ne namerava da ostane u Srbiji.

Kada se pre godinu dana po prvi put pojavila informacija o odlasku kragujevačkih radnika iz Fijat automobili Srbija na rad u Slovačku, stavovi su bili ekstremno podeljeni.

Jedni su tvrdili da se radi o dobro plaćenom poslu u fabrici Pežo-Sitroen, u mestu Trnava u Slovačkoj, dok su drugi upozoravali da takav gest poslovodstva Fijata samo potvrđuje davne sumnje u kraju rada ove fabrike u Kragujevcu.

Godinu kasnije, izgleda da dileme više nema, bar kada je u pitanju Savez samostalnih sindikata Kragujevca. Oni ovo vide kao odustajanje Fijata od proizvodnje novog modela u FAS-u, što po njima znači i zatvaranje fabrike u Srbiji.

“Ako Fijat u svom planu ima da radnici mesečno na radnom mestu provode dva ili tri dana, a istovremeno ih šalju na rad u Slovačku, jasno je da tu proizvodnje nema niti se planira”, kaže za Danas Jugoslav Ristić, predsednik SSSK.

U prilog ovakvom stavu Ristić napominje da kada stanu proizvodne trake, kada se zatvore pogoni, o pokretanju prozvodnje posle mesec dana nerada nema ni govora.

Ovakav status i fabrike i radnika traje već dosta dugo, radnici više ne rade nego što rade, primaju minimalac, pa se i ponuda za odlazak na rad u Slovačku učinila pristojnom opcijom, posebno zato što je bila ponuđena zarada od 850 evra mesečno, uz plaćen smeštaj.

Nakon prvih infromacija o ovom poslovnom potezu FCA reagovao je i SSSK saopštenjem.

Ipak, devetoro radnika koji su dobrovoljno prihvatili da odu u fabriku Pežo-Sitroen u Trnavi, doživeli su nešto sasvim drugo, nešto na šta nisu bili upozoreni pre odlaska.

“Oni su otišli tamo ali nisu potpisali ugovor sa Fijatom o radu van mesta prebivališta. Fijat im je samo obeća da će im radna mesta biti zamrznuta do povratka. U Slovačkoj ih je preuzela neka agencija sa kojom su potpisali ugovor o radu, čak ne ni sa fabrikom Pežo-Sitroen”, kaže za Danas Jugoslav Ristić.

I to nije bilo jedino iznenađenje. Umesto plate od 850 evra, dobili su ponudu na 580 evra, u trajanju od tri meseca dok prođu obuku.

“Kakvu obuku kada su to sve radnici iz proizvodnje i sa trake”, pita se Ristić.

Savez samostalnih sindikata Kragujevac podseća na zakonom definisane uslove pod kojima se radnici mogu uputiti na rad van matične fabrike.

Naime, Zakonom o upućivanju radnika na rad u inostranstvo predviđeno je da radnicima sleduje mesečna novčana naknada koja mora biti veća od prosečne zarade države u koju se šalju na rad, kao i da im budu plaćeni troškovi putovanja, smeštaja i ishrane.

Po mišljenju Jugoslava Ristića, predsednika SSSK, ovde se ne radi o tome. U ovakvom potezu Fijata, on prepoznaje želju da se na nešto elegantniji način fabrika u Kragujevcu ugasi i prestane u potpunosti sa radom.

Suočeni sa nezadovoljstvom radnika upućenih na rad u Slovačku, iz Fijata su novoj grupi ponudili nešto bolje uslove. Tokom vikenda iz fabrike su telefonom pozivali radnike, tražeći dobrovoljce za odlazak na 90 dana

Povezani članci

Najnoviji članci